Perusturvakuntayhtymä Karviaisen talousarvio 2022 ja taloussuunnitelma 2023–2024
Nyt hyväksyttävä Karviaisen talousarvio vaikuttaa tulevaan Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen rahoitukseen. Talousarvion mukaan tehokkaat ja toimivat palvelut tukevat sotepalveluiden säilymistä Vihdin kunnassa ja tästä Vihdin sosiaalidemokraatit on samaa mieltä. Karviaisen tavoitteena on säilyttää alueella väestön palvelutarpeen mukaiset asiakaslähtöiset palvelut sekä edelleen kehittää alueen palveluiden laatua ja kustannustehokkuutta. Tavoitteestakin olemme täysin samaa mieltä, tosin tavoite on ristiriidassa talousarvion ja 600 000 euron tasapainotusvaatimuksen kanssa.
Vihdissä käytetään noin 1000 euroa vähemmän asukasta kohti sosiaali- ja terveydenhuoltomenoihin kuin suomalaisessa keskivertokunta kunnassa. Kunnat valmistautuvat tulevan hyvinvointialueen rahoitukseen eritavoin. On tiedossa, että alibudjetoinnilla ns. ampuu itseään jalkaan. Alibudjetoinnilla antaa hyvinvointialueen päättäjille viestin, ettei hoidon laadulla ja saatavuudella itseasiassa ole suurta merkitystä.
Tiedolla johtamiseen käytetään dataa. Mutta tietoa tulee käyttää oikein. Esimerkiksi tarvevakioitu meno indeksi luku antaa tietoa palvelujärjestelmän kehittämiseen ja omien vahvuuksien tai heikkouksien tunnistamiseen. Luku kertoo poikkeaman koko maan keskiarvoon, sataan. Luvun suuruus tai pienuus ei kerro sote-palveluiden laadusta tai saatavuudesta. Vihdin sosiaali- ja terveydenhuollon tarvevakioitu meno indeksi oli vuonna 2018 101. Kyseistä lukua vuodelta 2018 ei voi pitää vuoden 2022 talousarvion laadun ja saatavuuden mittarina sillä vanhentuneenakaan luku ei ole laadun tai saatavuuden mittari.
Osa kuntalaisistamme ovat olleet huolissaan, että espoolaiset hyvinvointialueen päättäjät siirtävät vihtiläisten lähipalvelut pois kunnastamme. Ei meidän espoolaisia ei tarvitse pelätä, meidän tulee pelätä perusturvayhtymä Karviaisen talousarvion vaikutuksia vihtiläisten hyvinvointialueen lähipalveluihin. Tulevilla vihtiläisillä aluevaltuutetuilla tulee olemaan erittäin haastavaa saada todistetuksi vihtiläisten lähipalveluiden järjestäminen, kun kuntamme rahoitus on alibudjetoitu. Vanhaa sananlaskua lainaten: Sen minkä taakseen jättää, edestään löytää.
Talousarvion mukaan Karviainen varautuu väestöennusteen mukaisesti ikäihmisten tehostetun palveluasumiseen 15 paikan lisäyksellä. Talousarviosta ei ilmene minkä vuoden väestöennusteen perusteella lisäpaikat on arvottu. 15 lisäpaikan arvioidaan mahdollistavan tehostetun palveluasumisen järjestämisen lakisääteisessä määräajassa vuotta 2021 paremmin mutta tiedostaen ettei todelliseen tarpeeseen vastata. On jo tiedossa, ettei lakisääteisiin määräaikoihin päästä myöskään ensi vuonna sillä tehostetun palveluasumisen jonossa on yli 15 ihmistä. Vihdin tehostetun palveluasumisen paikkamäärä on lisäyksen jälkeen edelleen alle valtakunnallisen keskiarvon niin kuin myös sosiaali- ja terveydenhuollon menoihin käytettävä rahamäärä asukasta kohden.
Karviainen ostaa ikäihmisten tehostetun palveluasumisen paikat yksityisiltä palveluntuottajilta. Emme ole vastanneet väestön vanhenemiseen kunnallisella tehostetun palveluasumisen laitoksella. Oma laitos olisi inhimillisesti ja ennen kaikkea taloudellisesti kestävin ratkaisu.
Karviaisen tavoitteet ja toimet ovat hyvin ristiriitaista luettavaa. On hyvin ristiriitaista, että kuntayhtymän perustehtävä eli missio on “Tukena elämässä”. Talousarviossa esitetään tavoitteita, mutta myös se, ettei tavoitteet toteudu mm. Ikäihmisten tehostetun palveluasumisen paikoissa, kotihoidossa, kiireettömissä lääkäriajoissa, lastensuojelussa ja mielenterveyspalveluissa. Talousarviossa todetaan, ettei kolmen lääkärin lisäämisellä saavuteta hoitoon pääsyä seitsemässä päivässä, mikä on kuitenkin tavoitteeksi kirjattu.
Lastensuojelun avohuollon rahoitus ennaltaehkäisyn suhteen on epäonnistunut. Kesällä 2021 laitossijoitukset lisääntyivät 10 lapsella. Säästötoimenpiteet, toisin sanoen, toiminnan sopeuttaminen ennaltaehkäisystä on omalta osaltaan ollut vaikuttamassa 10 lapsen kodinulkopuoliseen sijoitukseen. Lasku siitä yli miljoona euroa, puhumattakaan lasten ja heidän perheidensä kärsimyksestä. Riittävät ennaltaehkäisevät lapsiperheiden palvelut, sosiaalipalvelut, laadukas varhaiskasvatus, opetus ja oppilashuolto tulee aina halvemmaksi kuin yksi syrjäytynyt nuori. Yksi syrjäytynyt nuori maksaa yhteiskunnalle 1,2 miljoonaa elämänsä aikana. Avopalveluiden kehittäminen vaatii rahaa mutta on paljon halvempaa kuin kodinulkopuolinen sijoitus. Ongelmia ei voi siirtää hyvinvointialueen ratkaistavaksi.
Esitys siitä, että Vihdin kunta edellyttää Perusturvakuntayhtymä Karviaiselta 600 000 euron säästöjä on kohtuuton. Koronan jälkeinen hoitovelka on jo maksussa. Talousarviossa ilmenee, että hoitovelan purkuun, väestön ikääntymiseen ja lakimuutoksiin tulee rahallisesti varautua. Karviaisella on vaikeuksia rekrytoida hoitajia. Terveydenhuollon johtamistyyli vaikuttaa hoitotyöntekijöiden aikomukseen vaihtaa työpaikkaa tai alaa. Talouden tasapainotustoimilla on vaikutusta henkilökuntaan, ja esimerkiksi tuotannollisiin syihin vedoten yt-neuvotteluiden tuloksena hoidon laatu laskee, hoitovelka kasvaa, valtakunnallinen uutiskynnys ylittyy ja työntekijöiden veto- ja pitovoimaisuus vaikeutuu entisestään. Kuten talousarviossa todetaan, kiireettömän hoidon kysynnän palautumisen lisäksi psykososiaalisiin palveluihin, perusterveydenhuoltoon ja erikoissairaanhoitoon on syntynyt hoitovelkaa, jonka purkaminen tulee vaatimaan lisä resursointia. Lisä resurssointia ei saavuteta leikkaamalla määrärahoja.
Vihdin sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä hyväksyy talousarvion. Mutta haluaa antaa tiedoksi, että olemme hyvin huolissamme Karviaisen talousarvioesityksestä ja suunnitelluista 600 000 euron leikkauksista. Hoitovelan siirtäminen hyvinvointialueille ei ratkaise ongelmaa vaan syventää sitä. Ja me kaikki maksamme sen, tavalla tai toisella. On toimittava Karviaisen mission mukaisesti ja olla oikeasti vihtiläisille ”Tukena elämässä”.
Kommentit