Hus-yhtymän leikkauslista ei saa toteutua

Tänään julkaistiin HUS-yhtymän mittavat leikkauslistat. Säästöjä vajaan 90 miljoonan euron edestä. Palvelutason heikentäminen vaarantaisi lähes 1,7 miljoonan asukkaan terveyden ja hengen. Päivystystoiminnan lopettaminen Raaseporissa ja Lohjalla tarkoittaisi myös Lohjan synnytysosaston sulkemista. Jokainen ihminen, puoluetaustasta huolimatta, ymmärtää että leikkausten toteutuessa koko alueen ja joltain osin koko Suomen potilasturvallisuus vaarantuisi huomattavasti ja hinta leikkauksista olisi kohtuuton.

Leikkauslistalla on myös Porvoon yhteispäivystys Lohjan ja Raaseporin päivystysten lisäksi sekä Malmin päivystys ja päivystysosasto. Leikkauslistan toteutuminen missään muodossa ei ole kenenkään etu. Leikkaukset kohdistuisivat erityisesti Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen asukkaisiin. Muut Hus-alueen päivystykset ja synnytysosastot eivät kykenisi hoitamaan potilasmäärän kasvua sillä eivät kykene hoitamaan asukkaitaan nykyisilläkään resursseilla. Länsi-Uudenmaan sosialidemokraatit eivät hyväksy leikkauslistaa ja tekevät kaikkensa, ettei leikkauslista toteudu.

Mikä ratkaisuksi? Raha ja yhteistyö. Yhteistyötä niin valtion, hyvinvointialueiden ja eri puolueiden välillä, jotta riittävä rahoitus palveluiden tuottamiseen löytyy. Perustuslaki 19 §: Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön terveyttä. Valtioneuvoston laatimat rahoituslaskelmat tulee uudistaa ja tarkistaa. Todistetusti laskelma ei tuota lain velvoittamaa sosiaaliturvaa kansalaisillemme.

Sote-uudistus tarvittiin eikä sen perumisen haikailu muuta sen tarpeellisuutta. Sote-uudistusta on sorvattu kymmenen vuotta eri hallitusten kokoonpanoilla. Olisi toteutettu malli ollut mikä tahansa, olisi muutoskustannuksia (hallintohimmeli-keskustelu) uudistuksesta tullut. Stubbin hallitus poisti sotevalmistelusta viiden maakunnan mallin ja Sipilän hallituskaudella Kokoomus suostui Keskustan toiveeseen useammasta hyvinvointialueesta. Nykyinen sote-uudistus on monen asian ja puolueen kompromissi. Ei täydellinen, erityisesti rahoituksen laskentakaavan mukaan, mutta kehityskelpoinen kunhan rahoitus saadaan oikeudenmukaiseksi.

Nykyinen Suomen hallitus on kohdannut koronakriisin, Venäjän hyökkäyssodan ja nyt vielä sotekriisin räjähtämisen käsiin. Valtion useiden miljardien alijäämä johtuu kriiseistä ja velkaa niiden hoitamiseen olisi ottanut jokainen hallitus. Velkaan ei tule silti suhtautua välinpitämättömästi vaan löytää ratkaisuja. Yksi ratkaisu on koulutukseen panostaminen sillä BKT kasvaa kun tulevaisuuteen on satsattu. Ratkaisu ei löydy sosiaali- ja terveydenhuollosta leikkaamalla sillä alibudjetointi on osasyy kriisiin. Sotekriisin räjähtämisen syynä ei ole istuva hallitus, vaan sosiaali- ja terveysalan alibudjetoinnista saamme kiittää useita aikaisempia hallituksia. Esim. Henkilöstömitoituksen 0,7 tarkoitus oli taata laadukas hoito ikäihmisten palveluissa. Organisaatioilla olisi ollut aikaa tehdä työpaikoistaan houkuteltavia mutta mitään ei tehty. Arvovalinnasta kertoo se, että ratkaisuksi on nähty paikkojen sulkeminen ja vanhusten hoitamatta jättäminen sillä rahallista panosta hoitajien työpaikkojen olojen parantamiseksi ei koettu tarpeelliseksi. Meidän kaikkien eri puolueiden, valtion ja hyvinvointialueiden tulee tehdä yhteistyötä sote-kriisin ratkaisemiseksi, ei käyttää energiaa sote-uudistuksen perumisen haikailuun ja tappelemiseen. Meidän tulee käyttää energiaa sote-uudistuksen toteutumiseen yhteistyössä, jotta alueemme ihmisten terveys ja hyvinvointi toteutuu.

Valtio on kansalaisia varten, ei toisinpäin. Perustuslaki 7 §: Jokaisella on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen.

Kommentit

Jätä kommentti